Vibram FiveFingers…

We just picked up from the mail our new pairs of Vibram FiveFingers Komodo Sport. An important part of our exercise is barefoot running and hiking, but there are places where going completely barefoot is beyond my little ninja level… so WHAM! we are now experiencing the Vibram difference haha!

I really believe the human body is designed to run. We have huge lower body muscles connected and designed in such a way that allow us to travel long distances, maybe not as fast as other animals, but definitely further than most people think. I’ve been running for about 15 years now and I can understand the controversy behind running. What about the damage to the knees, ankles, lower back, muscle fibers and such? or the long term deterioration of cartilage? well, it really comes down to doing it properly!  this reminds me of a phrase I heard from Scott Jurek that says: “train where your fitness is NOW, not where you want to be”, if you are a runner, you know is particularly hard to follow.  Having an adequate technique, that’s a complete matter on it’s own.

The thing is, when you run barefoot, it’s actually hard to do it wrong. You can get away with 3, 4, 5 miles of bad running with fancy running shoes and suffer some discomfort that might be gone the next morning -at least at first, careful for what will come in a few years; but if you go barefoot even a two mile jog can be damaging unless you do it right. So take it slow, FEEL your body and allow it to do it’s thing naturally. Trust me, it comes in your monkey genes how to run, you just need to remember.

When was the last time that you actually felt the ground where you’re walking? The transition has to be done gradually however, ’cause many of the muscles and joints in the feet and legs atrophy after years of being caged in shoes, so start with gentle short walks in soft ground like grass or sand and build up slowly. Trust me, it’s better to go slow and after all, we’re talking about life style, that is LIFE LONG habits. Not just the new year season attempt that falls down by February. You will discover also a beautiful connection with the Earth… seriously!!  for me it’s a whole experience that connects me with nature, with my own nature and the one around me. After all, I am such a hedonist, I get lost in sensations. I figure that’s where my love for yoga and running comes from. Feeling the texture of the soil, the irregularities on the road and how your body adapts to every step in such detail and harmony; all this in addition to all the magic that goes on while running!! wow… WOW …  so please! try it out, feel your feet and for those little pebbles out there, get some Vibram 🙂Justo recogimos del correo nuestros nuevos “guante-zapatos” (como los llama la Madam) Vibram FiveFingers Komodo Sport. Una parte importante de nuestro ejercicio es correr descalzos, pero hay lugares donde el terreno rebasa mis habilidades como pequeña ninja, así que…   WHAM! estamos experimentando ahora la diferencia Vibram jaja!

Estoy completamente convencida que el cuerpo humano está diseñado para correr. El tamaño y diseño de los músculos del cuerpo y la manera en que están conectados es ideal para viajar largas distancias. Quizás no seamos nada rápidos en comparación con otros animales, pero podemos viajar lejos. Realmente lejos. Habrá sido en secundaria cuando comencé a correr, pero fue hasta la universidad cuando empecé a hacerlo en serio. En estos años y con mi experiencia también en el yoga, he llegado a entender la controversia con este tipo de deporte. Después de todo, me he lesionado varias veces y son precisamente las lesiones tus mejores maestros para aprender a respetar, cuidar y sanar el cuerpo. Qué sobre el daño ocasionado a las rodillas, tobillos, espalda baja, fibras musculares y demás con tanto impacto? o del daño y deterioro a largo plazo del cartílago? bueno, en realidad todo depende de correr BIEN. Esto me recuerda a una frase de Scott Jurek: “entrena al nivel al que te encuentras AHORA, no al nivel que deseas estar”, si te gusta correr, seguro sabes que para un corredor es particularmente difícil no excederse. Tener además una técnica adecuada, bueno, eso es otro tema.

La cosa es, corriendo descalzo es difícil hacerlo mal. Si usas tenis para correr, sobre todo de los de “verdad”, puedes correr 5, 10 kilómetros y salirte con la tuya teniendo mala técnica, sintiendo quizás solo leves molestias que probablemente sean mínimas la mañana siguiente -al menos al principio, pero aguas con lo que viene en unos años de constante daño. En cambio, tres kilómetros por ejemplo, son más que suficientes corriendo descalzo para generar daño si no se corre adecuadamente. Así que hazlo despacio, tómatelo con calma, SIENTE tu cuerpo y déjalo hacer lo suyo. Créeme, está en tus genes de mono como correr, la cosa es acordarte.

Cuándo fue la última vez que sentiste la tierra donde caminas? Sin embargo, el cambio debe ser gradual. Muchos de los músculos de los pies se han atrofiado después de años atrapados en el zapato y ocupan tiempo para rehabilitarse. JA!… ocupamos rehabilitarnos por usar zapatos… en fin, comienza despacio, con breves caminatas en terrenos suaves como pasto o arena, y progresa poco a poco.

Para mí es toda una experiencia sensitiva. Sentir la textura del terreno que piso, las irregularidades del camino, más todas las sensaciones mágicas de correr…  íjoles!…  y para los lugares raspozos o con piedritas están los Vibram!

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